panersia logo

چه سازهایی را می‌توان با هنگ درام نواخت ؟

چه سازهایی را می‌توان با هنگ درام نواخت؟ بله، این یک سوال واقعی است که اگر قصد دارید با یک گروه از دوستانتان که نوازنده سازهای دیگر هستند، نوازندگی کنید. در واقعیت، محدودیت از تخیل شماست و بر خلاف تصور، بسیاری از سازها را می توان با هنگ درام نواخت. در این مقاله لیست کوتاهی از ایده‌ها را اشاره خواهیم کرد تا بینش خوبی از احتمالات به شما ارائه دهد.

کاخون

کاخون یک ساز کوبه‌ای‌ست که در قرن هجدهم در پرو اختراع شد. در مقایسه با کاخون سنتی، کاخون فعلی به طور کلی دارای یک عنصر دیگر است، تامبر، که صدای آن را متفاوت‌تر می‌کند. کاخون یک جعبه چوبی در حدود ٥٠*٣٠*٣٠ سانتی‌متر است. صفحه جلویی، "تپا" نازک‌تر از بقیه قسمت‌های ساز است تا خاصیت ارتجاعی و رزونانس بیشتری ایجاد کند. صفحه پشتی دارای حفره‌ای برای شکل دادن به رزونانس صدا است. برای پخش آن، فقط باید روی آن بنشینید و روی تپا ضربه بزنید. بطور کلی، بم بودن صدای کاخون، در کنار هنگ درام، جلوه‌ی بسیار دلنشینی را فراهم خواهد کرد. امیرعلی رحمانی از نوازندگان و آرتیست‌های گروه پنرشیا در قطعات خود از این ساز به دفعات استفاده کرده‌است که پایین‌تر، قسمت‌های کوتاهی از این قطعات را باهم خواهیم دید.

دیجیریدو

دیجیریدو یک ساز بادی است که از بومیان استرالیایی سرچشمه می‌گیرد. این ساز را یکی از قدیمی‌ترین سازهای بادی در جهان می‌دانند که هنوز هم نواخته می‌شود. دیجریدو از خانواده‌ی سازهای برنجی است، هرچند که از چوب ساخته شده است. ساختار دیجیریدو، شبیه به لوله‌ی بلندی‌ست که از شاخه‌ای از جنس اکالیپتوس ساخته شده است. برخلاف تصور اولیه، نواختن آن پیچیدگی‌ خاص خود را دارد و نیاز به هماهنگی و کنترل دقیق لب‌ها، گونه‌ها، زبان، صدا و نفس دارد. این ساز، مکمل بسیار خوبی برای ساز هنگ درام است.

الکترونیک و نرم افزار‌های موسیقی

شما به خوبی می‌توانید با استفاده از یک نرم افزار ساخت موسیقی، حال و هوای موسیقی خود را بسازید و سبک مورد نظر خود را اجرا کنید. ابزارهای زیادی مانند Ableton، Logic، Cubase و ... وجود دارد. این به شما این امکان را می‌دهد که خلاقیت خود را بدون نیاز به یافتن نوازندگان دیگر یا یادگیری نواختن ساز آزاد کنید. امروزه موسیقی‌هایی که با اینگونه نرم‌افزارها ساخته می‌شوند، بسیار پر طرفدار هستند.

گیتار

گیتار از خانواده سازهای زهی به شمار می‌رود. سیم‌ها به موازات تخته قرار می‌گیرند که معمولاً با فردها روی دسته ساز بریده می‌شوند. سیم ها را با یک دست روی آن فشار می‌دهند تا نت‌های مختلف ایجاد شود. دست دیگر، یا با ناخن و نوک انگشتان یا با واسطه پیک، نوازندگی را انجام می‌دهد. اصولی‌ترین و رایج‌ترین نوع آن دارای شش سیم است. این ساز همیشه از سازهای پرطرفدار بوده و ترکیب آن با هنگ درام جذابیت خاصی به نواختن شما اضافه خواهد کرد.

جیمبی

جیمبی یک ساز کاملٲ کوبه‌ای است که از غرب آفریقا سرچشمه می‌گیرد (به طور دقیق تر حدود ٧٠٠ سال پیش در مالی برای اولین بار ساخته شد). این ساز ظاهری شبیه به یک بشکه چوبی به شکل جام دارد که بر روی آن یک پوست بز یا بز کوهی کشیده شده است که به لطف سیستم کششی که با دستان نوازنده نواخته می‌شود و طیف صدای بسیار گسترده آن، صدای دلنشین و بلندی را تولید می‌کند.

بانسوری - فلوت حرفه‌ای

بانسوری یا فلوت هندی، یک ساز هندی بسیار قدیمی است که می‌توان آن را بر روی نقاشی‌های دیواری و مجسمه‌های معابد پیدا کرد. از بامبو ساخته شده است، باید خیلی صاف و بدون گره و بسیار باکیفیت و دقیق ساخته شده باشد. شش یا هفت سوراخ دارد و از یک طرف آن وصل می‌شود. لطافت صدای این ساز، در کنار ساز هنگ درام صدای دلنشینی را تولید خواهد کرد.

چنگ

چنگ یک ساز موسیقی کوردوفون از خانواده زهی است، اغلب به شکل مثلث، با سیم‌های کشیده با طول‌های مختلف، که کوتاه‌ترین آنها بالاترین نت‌ها را صدا می‌دهد. این ساز در تاریخ کهن ایران زمین بسیار یاد شده ‌است و در تعاریف مختلف، سیارهٔ زهره را چنگ‌زن دانسته‌اند. انواع ساز چنگ در قرن‌های مختلف در ایران یافت شده ‌است از جمله چنگ منحنی مربوط به سدهٔ هفتم هجری قمری از صفی‌الدینْ عبدالمؤمنِ اُرُمَوی (ارومیه‌ای). تصویر چنگ در تمام آثار باستانی ایران از دوران هخامنشیان گرفته تا سلوکیان دیده می‌شود. ساز چنگ در ایران دارای چهار رشته سیم بوده‌ است که در دورهٔ ساسانیان به ۱۱ رشته می‌رسد و در دوران اسلامی تا ۳۵ رشته هم می‌رسد. پیدایش چنگ از پیدایش کمان نشأت گرفته‌است، در اثر تیراندازی زه مرتعش می‌شد و صدای کمی به گوش می‌رسید. چنگ‌های اولیه شبیه کمانی از نی و چوب بوده که زهی میان آن کشیده شده ‌است. لطافت و آرامش در صدای این ساز برای تمامی موسیقیدانان زبان زد است و ترکیب این ساز با ساز هنگ درام می‌تواند فرکانس بینظیری تولید کند و روح انسان را به آرامش نزدیک‌تر کند.