panersia logo

راهنمای خرید ساز

 

 

اگر قصد خرید ساز هنگدرام را دارید و تخصصی در این ساز ندارید، این مطالب به شما کمک می‌کند تا بهتر امکان انتخاب و خرید ساز مناسب را داشته باشید. قبل از هر چیز در قسمت مقالات (وبلاگ)، مطالب مورد نیاز هنگدرام را مطالعه فرمایید. ممکن است تازه‌کار باشید یا بخواهید هنگدرام را برای هدیه بخرید و یا نوازنده حرفه‌ای باشید. بسته به نوع نیاز شما شرایط انتخاب و خرید تغییر می‌کند. اولین قدم این است که از سازی که قصد خرید آن را دارید اطمینان کامل حاصل کنید. خیلی‌ها بعد از خرید، تازه متوجه می‌شوند که آن ساز را دوست ندارند یا انتخاب اشتباهی داشته‌اند. یکی از راهکارهایی که می‌تواند از این اتفاق جلوگیری کند، بررسی و شناخت دقیق انواع هنگدرام‌هاست.

 

قیمت هنگدرام

خرید هنگدرام به دلیل آنکه اطلاعات کافی از سوی سازندگان، نوازندگان و استادان در اختیار خریداران و هنرجویان تازه کار قرار نمی‌گیرد، هنوز به مرحله بلوغ نرسیده است. خیلی از اوقات علاقه‌مندان به دنبال هنگدرام ارزان قیمت هستند. عموما به دلیل اینکه ساز هنگدرام قیمت بالایی دارد، به سراغ خرید هنگدرام دست دوم می‌روند. اما واقعا نمی‌دانند انتخاب درستی است یا خیر! به طور کلی خرید هنگدرام، ارزان و راحت نیست. هنگدرام خوب خارجی قیمت‌هایی بین 1500 تا 3000 دلار و در برندهای بسیار معروف حتی به 5000 دلار هم خواهد رسید. خوشبختانه هنگدرام در داخل ایران نیز ساخته می‌شود. در حال حاضر که این مطلب نوشته شده، بیش از ده تولید کننده به ساخت این ساز در ایران مشغول هستند. معمولا سازهای کمپانی‌های ایرانی خوب، بین پانزده تا بیست و پنج میلیون تومان برای ساز نه نت قیمت دارند. هنگدرام‌های دست دوم هم بسته به شرایط، سی تا چهل درصد ارزانتر از نو خودش است. به دلیل اینکه ساخت هنگدرام بصورت دست‌ساز بوده و شرایط ساخت پیچیده‌ای دارد و از طرفی سازندگان زیادی هم در دنیا ندارد، قیمت هنگدرام نسبت به سازهای دیگر و تصور اولیه خریداران، بسیار بالاست. در واقع مشکل اصلی از اینجا آغاز می‌شود که بسیاری از تولید کنندگان در دنیا و مخصوصا در ایران، از عدم آگاهی خریداران از نکات خرید این ساز، سو استفاده کرده و ساز بی کیفیت خود را با قیمت گزاف می‌فروشند. به همین دلیل است که کیفیت همیشه متناسب با قیمت نیست. در همه‌ی دنیا هم به این صورت است، هم ساز باکیفیت ساخته می‌شود و هم ساز بی‌کیفیت و لزوما نمی‌توان گفت که سازهای خارجی همه با کیفیت‌تر از سازهای تولید داخل هستند. بنابراین، الزاما به این نکات در خرید هنگدرام توجه نمایید که قیمت بالا ملاک کیفیت نیست و برعکس قیمت پایین هم ملاک ساز مناسب نیست.

 

متریال هنگدرام

امروزه هنگدرام‌ها در سراسر دنیا از دو متریال فولاد نیتراید و فولاد ضد زنگ یا همان استیل ساخته می‌شوند، اما هنوز در اکثر دنیا، فولاد نیتراید علاقه‌مندان بیشتری در بین نوازندگان این ساز دارد. متریال فولاد نیتراید، دارای کشش صدای متوسط، جنس صدای خاص سرامیکی و تونهای تفکیک شده است که بطور کلی این ساز را برای نواختن‌های سریع و حرفه‌ای بسیار مناسب کرده. برای مراقبت از سازهای فولاد نیتراید، لازم است سطح آنها همیشه به روغن مناسب آغشته باشد و معمولا برای استفاده مدام و طولانی در مناطق گرم و مرطوب چندان توصیه نمی‌شوند. اما به این معنی نیست که هنگدرام‌های نیتراید را به هیچ عنوان نمی‌توان در مناطق رطوبتی (کنار دریا مثل شمال و جنوب ایران) استفاده کرد، بلکه ترجیح به استفاده‌ی سازهای استیل در این گونه مناطق است و در صورت استفاده‌ی نیترایدها، نوازنده می‌بایست نگهداری و مراقبت بیشتر و دقیق‌تری برای ساز انجام دهد.

هنگدرام‌های فولاد ضد زنگ یا همان استیل‌ به نوعی تازه واردها در دنیای این ساز هستند. این نوع متریال دارای کشش صدا و داینامیک بالایی هست. این خصوصیات باعث می‌شود هنگدرام‌های استیل ضد زنگ، بیشتر برای موسیقی‌های آرامش‌بخش، آهسته نوازی و کاربردهای درمانی و بطور کلی مدیتیشن بسیار مناسب باشند. بزرگترین شاخصه استیل‌ها، جدا از تفاوت در ظاهر، خاصیت مقاومت بالا در ضد زنگ بودن است و برخلاف فولاد نیتراید کمتر نیاز به نگهداری ویژه و استفاده از روغن دارد و معمولا برای استفاده در مناطق گرم و مرطوب به طور دائم، بیشتر توصیه می‌شود.

 

 

مُد یا گام در هنگدرام

حتما تا به حال متوجه شدید که ساز هنگدرام یک ساز کروماتیک نیست (کروماتیک مثل پیانو که در آن هر نت متوالی به اندازه‌ی یک نیم پرده بالاتر از نت قبلی است) در واقع هر هنگدرام به دلیل داشتن تعداد نت محدود، دارای گامی متفاوت با نت‌هایی متفاوت است. برای شروع و در مرحله تهیه ساز، ممکن است کمی احساس گنگ بودن به شما دست دهد و ندانید که چطور گام مناسب که می‌خواهید خریداری کنید را انتخاب کنید. بیش از صدها گام وجود دارد که هر کدام صدای منحصر به فرد و حس خاص خود را دارند، ولی انتخاب هر کدام از این گام‌ها برای هر موقعیت و زمان، شرایط خاص خودش را دارد. همه چیز به تصور ذهن است. به این که یگ گام چگونه نواخته شود و احساس نوازنده در آن لحظه بستگی دارد. هر ساز می‌تواند عواطف و احساسات متفاوتی را در شما به وجود آورد. اگرچه همه‌ی این گام‌ها برای همه سبک آدم‌ها ساخته شده است، اما بعضی از آن‌ها اساسا به سبک‌های خاصی از موسیقی مرتبط شده‌اند. اگر شما طرفدار ژانر خاصی از موسیقی هستید، تلاش کنید تا گامی را انتخاب کنید که با چیزی که دوست دارید همخوانی داشته باشد.

گام‌های مینور از گام‌هایی هستند که تاکنون از آن‌ها بسیار فروخته شده است. ما معتقدیم که سازهایی با گام مینور (مثل ر مینور D Kurd و یا می مینور E Kurd)، از آنجایی که گام‌های مینور فواصل سوم و پنجم پشت سر هم دارند و چیدمان نت‌ها بصورت طبیعی‌ست، بیشتر برای همه نوع طیف موسیقی استفاده می‌شوند. در واقع قطعات شاد، غمگین، آرامش دهنده، خود اندیش، درون‌گرا و قابل تامل را می‌توان با اینگونه مُدها نواخت. یکی دیگر از علت‌هایی که این گام دوست داشتنی را پر طرفدار کرده، این است که گام‌های مینور در هنگدرام، دارای دوازده آکورد هستند که بین مینور همسایه و ماژور نسبی مشترک هست و در واقع این امکان را به هنرجو و نوازنده می‌دهد که برای نواختن قطعات مختلف، ایده‌پردازی کند.

 

تعداد نت‌های هنگدرام

دو روش برای شمردن نت‌های هنگدرام وجود دارد. اکثر سازها، شامل دینگ (نت وسط ساز) می‌شوند ولی بعضی دیگر این را ندارند. پس ما هم راجع به ٩ نتی‌ها و هم ١+٨ نتی‌ها (“١+” نشان دهنده‌ی نت دینگ می‌باشد) صحبت خواهیم کرد. بسیار مهم است که در طول انتخاب و خرید ساز خود با سازنده مشورت کنید. کمپانی ما پنرشیا Panersia به فرض مثال از سه مدل، برای صفحه و ورق رویی ساز استفاده می‌کند. مدل اول نه نت (١+٨ نت)، مدل دوم ده نت (١+٩ نت) و مدل سوم که به هنگدرام‌های میوتانت Mutant یا مانستر (هیولا) Monster مشهور هستند، معمولا شامل دوازده نت (١+١١ نت) هستند. چیزی که اکنون ما نیاز داریم تا بدانیم این است که، درست است هر چه تعداد نت بیشتری بر روی هنگدرام داشته باشیم، امکان پارامترها و تغییر پذیری بیشتری برای ساخت آهنگ‌ها داریم، ولی از طرفی در بوجود آمدن خطا موقع نواختن، مخصوصا برای هنرجویان مبتدی را نیز بیشتر افزایش می‌دهیم. در واقع ساختن سازهایی با تعداد نت بالا بصورت اصولی و درست، نیاز به تجربه و علم سازنده مورد نظر می‌باشد. ما برای اولین خرید پیشنهاد می‌کنیم که سازی را انتخاب کنید که حداقل ٨ نت (بدون نت دینگ) دارد و نه بیشتر از ٩ نت. این‌ نوع سازها، سازهایی است که بیشترین و بهترین پتانسیل را دارند.

 

 

 

 

و در آخر ...

بهترین انتخاب متریال برای ساز، بر اساس سلیقه و نیازهای شما تعریف خواهد شد، به عنوان پیشنهاد اگر قصد دارید در فضای باز نوازندگی کنید، تجربه‌ی نوازندگی سریع و حرفه‌ای در کنار تون‌های تفکیک شده و صدای سرامیکی را داشته باشید، پیشنهاد ما انتخاب متریال نیتراید است. اگر می‌خواهید بیشتر در فضای بسته، خانه یا در استدیو نوازندگی کنید، توصیه می‌کنیم از سازهای استیل ضد زنگ استفاده کنید که تجربه صدای فوق‌العاده‌ای همراه با داینامیک بالا را به شما می‌دهد. این نکته رو هم در نظر داشته باشید که اگر در جای رطوبتی زندگی می‌کنید انتخاب ساز استیل منطقی‌تر می‌باشد.

چگونه گام ساز مورد نظر خود را انتخاب کنید؟ در مرحله اول با استفاده از گوش‌هایتان و سلیقه شخصی خود و در مرحله بعد با در نظر گرفتن شرایط (تازه قصد شروع دارید یا هنگدرام خود را برای چه منظور استفاده دارید) با توجه به این که چه کسی هستید، چه چیزهایی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و چه چیزهایی حال شما را خوب می‌کند. اگر به تازگی قصد شروع این ساز جادویی را دارید پیشنهاد ما انتخاب ساز نه نت (١+٨ نت) با گام ر مینور D Kurd است.