panersia logo

مُد یا گام در هنگدرام

 

یکی از رایج‌ترین اشتباهات در دنیای هنگدرام، استفاده از کلمه‌ی "گام" به جای "مُد" است. در تئوری موسیقی کلاسیک، مد که برگرفته از کلمه فرانسوی Mode می‌باشد، عموماً به شکلی از گام اشاره دارد که با مجموعه‌ای از حالت‌های مشخص ملودیک همراه است. در واقع مُد یک گام هست داخل گام دیگر. پس بهتر است به جای کلمه گام در هنگدرام از کلمه‌ی مُد در هنگدرام استفاده کنیم، اما با دانستن این موضوع و بدلیل استفاده‌ی اکثریت از کلمه گام در هنگدرام، ما هم در این مقاله برای راحتی شما، از کلمه گام به جای مُد استفاده خواهیم کرد.

حتمٲ تا به حال متوجه شدید که ساز هنگدرام یک ساز کروماتیک نیست (کروماتیک مثل پیانو که در آن هر نت متوالی به اندازه‌ی یک نیم پرده بالاتر از نت قبلی است) در واقع هر هنگدرام به دلیل داشتن تعداد نت محدود، دارای گامی متفاوت با نت‌هایی متفاوت است. برای شروع و در مرحله تهیه ساز، ممکن است کمی احساس گنگ بودن به شما دست دهد و ندانید که چطور گام مناسب که می‌خواهید خریداری کنید را انتخاب کنید. بیش از صدها گام وجود دارد که هر کدام صدای منحصر به فرد و حس خاص خود را دارند، ولی انتخاب هر کدام از این گام‌ها برای هر موقعیت و زمان، شرایط خاص خودش را دارد.

 

چگونه می‌توان گام اولین ساز هنگدرام خود را انتخاب کنیم

ما شما را به گوش کردن به گام‌های متفاوت در اینترنت تشویق می‌کنیم تا مشخص شود که کدام گام را از همه بیشتر دوست دارید. گام‌هایی را یادداشت کنید که با شما صحبت می‌کنند، شما را جذب می‌کنند، حال شما را خوب می‌کنند، شما را با خود می‌برند، در نهایت آن‌هایی را که با شما ارتباط برقرار می‌کنند را نیز به لیست خود اضافه کنید. معمولٲ می‌توانید در توضیحات مربوط به ویدیو، در عنوان ، در نظرات، در کپشن‌های پست‌ در اینستاگرام، در ابتدای ویدیو و یا آخر، به دنبال گام ساز استفاده شده در آن ویدیو بگردید. هر گام رنگ و صدای مخصوص به خود را دارد. بسته به گام، شما حس‌های متفاوتی را تجربه می‌کنید. توجه کنید، اگر چه یک گام بتواند احساسات متفاوتی را در شما زنده کند، اما به این نیز بستگی دارد که چطور نواخته می‌شود و چه کسی به آن گوش می‌کند.

ما پیش از این نیز گفتیم، اما به اندازه‌ای این مسئله اهمیت دارد که می‌خواهیم دوباره آن را تکرار کنیم. همه چیز به تصور ذهن است. به این که یگ گام چگونه نواخته شود و احساس نوازنده در آن لحظه بستگی دارد. هر ساز می‌تواند عواطف و احساسات متفاوتی را در شما به وجود آورد. اگرچه همه‌ی این گام‌ها برای همه سبک آدم‌ها ساخته شده است، اما بعضی از آن‌ها اساساً به سبک‌های خاصی از موسیقی مرتبط شده‌اند. اگر شما طرفدار ژانر خاصی از موسیقی هستید، تلاش کنید تا گامی را انتخاب کنید که با چیزی که دوست دارید همخوانی داشته باشد.

 

انتخاب گام هنگدرام برای شروع یادگیری

چرا بعضی از گام‌ها از گام‌های دیگر بسیار رایج‌تر هستند؟ علت این است که این گام‌ها بسیار ساده‌تر نواخته و کنترل می‌شوند. این گام‌ها معمولٲ گام‌هایی هستند که برای اولین ساز، انتخاب می‌شوند که نه خیلی بالا و نه خیلی پایین، بلکه بسیار رضایت بخش و پرطرفدار هستند و این اجازه را به شما می‌دهند تا با دیگر نوازندگان به راحتی بنوازید و از طرفی خیلی از روش‌های آموزشی در دنیا بر پایه اینگونه گام‌ها تدریس می‌شوند و برای هنرجو و کسی که تازه قصد شروع یادگیری دارد، بهتر است از این گام‌ها انتخاب کند. پس این اطلاعات را در ذهن خود برای خرید ساز داشته باشید.

 

گام‌های پر طرفدار مینور یا همان Kurd در هنگدرام

گام‌های مینور از گام‌هایی هستند که تاکنون از آن‌ها بسیار فروخته شده است. ما معتقدیم که سازهایی با گام مینور (مثل ر مینور D Kurd و یا می مینور E Kurd)، از آنجایی که گام‌های مینور فواصل سوم و پنجم پشت سر هم دارند و چیدمان نت‌ها بصورت طبیعی‌ست، بیشتر برای همه نوع طیف موسیقی استفاده می‌شوند. در واقع قطعات شاد، غمگین، آرامش دهنده، خود اندیش، درون‌گرا و قابل تامل را می‌توان با اینگونه مُدها نواخت. یکی دیگر از علت‌هایی که این گام دوست داشتنی را پر طرفدار کرده، این است که گام‌های مینور در هنگدرام، دارای دوازده آکورد هستند که بین مینور همسایه و ماژور نسبی مشترک هست و در واقع این امکان را به هنرجو و نوازنده می‌دهد که برای نواختن قطعات مختلف، ایده‌پردازی کند.

 

 

 

 

انتخاب تعداد نت‌های ساز برای شروع یادگیری

قبل از این که بخواهیم به این موضوع بپردازیم، نیاز است تا به یک نکته اساسی و ضروری اشاره شود. دو روش برای شمردن نت‌های هنگدرام وجود دارد. اکثر سازها، شامل دینگ (نت وسط ساز) می‌شوند ولی بعضی دیگر این را ندارند. پس ما هم راجع به ٩ نتی‌ها و هم ١+٨ نتی‌ها (“١+” نشان دهنده‌ی نت دینگ می‌باشد) صحبت خواهیم کرد. بسیار مهم است که در طول انتخاب و خرید ساز خود با سازنده مشورت کنید. کمپانی ما پنرشیا Panersia به فرض مثال از سه مدل، برای صفحه و ورق رویی ساز استفاده می‌کند. مدل اول نه نت (١+٨ نت)، مدل دوم ده نت (١+٩ نت) و مدل سوم که به هنگدرام‌های میوتانت Mutant یا مانستر (هیولا) Monster مشهور هستند، معمولا شامل دوازده نت (١+١١ نت) هستند. چیزی که اکنون ما نیاز داریم تا بدانیم این است که، درست است هر چه تعداد نت بیشتری بر روی هنگدرام داشته باشیم، امکان پارامترها و تغییر پذیری بیشتری برای ساخت آهنگ‌ها داریم، ولی از طرفی در بوجود آمدن خطا موقع نواختن، مخصوصٲ برای هنرجویان مبتدی را نیز بیشتر افزایش می‌دهیم. به طور کلی، هر چه تعداد نت‌ها بیشتر شود، وجود ریسک‌هایی نظیر موارد زیر نیز بیشتر می‌شود:

  • ممکن است بین نت‌ها اختلاف در صدا ایجاد شود
  • نت‌های تیز ممکن است حجم صدای زیادی نداشته باشند
  • کوک کردن ساز توسط بعضی از سازندگان ممکن است دقیق نباشد

نکته: در واقع ساختن سازهایی با تعداد نت بالا بصورت اصولی و درست، نیاز به تجربه و علم سازنده مورد نظر می‌باشد. ما برای اولین خرید پیشنهاد می‌کنیم که سازی را انتخاب کنید که حداقل ٨ نت (بدون نت دینگ) دارد و نه بیشتر از ٩ نت. این‌ نوع سازها، سازهایی است که بیشترین و بهترین پتانسیل را دارند.

 

فرکانس‌های ٤٣٢Hz و ٤٤٠Hz در هنگدرام

بصورت طبیعی و در شرایط عادی تمام هنگدرام‌ها با فرکانس ٤٤٠Hz کوک می‌شوند. بدون این که بخواهیم به مباحث و تفاوت‌های بین ٤٤٠ و ٤٣٢ رجوع کنیم، می‌خواهیم تنها این نکته را یادآور شویم که اگر شما سازی با فرکانس ٤٣٢Hz را خریداری می‌کنید، نمی‌توانید در جمعی که هنگدرام‌هایشان ٤٤٠Hz است، با آن‌ها هم‌نوازی کنید. ممکن است که شما احساس تنهایی و آزردگی کنید که قادر به اشتراک لحظات موسیقیایی خود با دیگر نوازدگان نیستید. در حدود ٩٨% نوازندگان با ساز ٤٤٠Hz می‌نوازند. پس قبل از خرید ساز خود بسته به شرایط خودتان دقت کنید.

انسان‌ها زمانی که از شهر خارج می‌شوند و به فضای خارج شهر و طبیعت وارد می‌شوند، احساس سرزندگی و جوانی می‌کنند. صدای زیبای پرندگان، صدای زیبا و آرامش بخش باد همراه با خش خش برگ درختان باعث طراوت و آرامش روح و ذهن می‌شود. بر اساس آزمایش‌هایی که انجام شده، صداهای موجود در طبیعت را اندازه‌گیری کرده‌اند و نتیجه این آزمایش این شد که اصوات در طبیعت دارای فرکانس ٤٣٢Hz می‌باشند. پس می‌توان گفت از فواید فرکانس ٤٣٢Hz آرامش موجود در طبیعت می‌باشد. آیین‌های مختلف مثل بودایسم، این فرکانس را با ابزار آلات مراقبه مثل کاسه تبتی تولید می‌کنند. در ساز هنگدرام، بیشتر سازهایی که برای موسیقی‌های آرامش‌بخش استفاده می‌شوند با این فرکانس کوک می‌شوند.

 

 

نتیجه‌گیری: چگونه ساز مورد نظر خود را انتخاب کنید؟ در مرحله اول با استفاده از گوش‌هایتان و سلیقه شخصی خود و در مرحله بعد با در نظر گرفتن شرایط (تازه قصد شروع دارید یا هنگدرام خود را برای چه منظور استفاده دارید) با توجه به این که چه کسی هستید، چه چیزهایی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و چه چیزهایی حال شما را خوب می‌کند. اگر به تازگی قصد شروع این ساز جادویی را دارید پیشنهاد ما انتخاب ساز نه نت (١+٨ نت) با گام ر مینور D Kurd است.