panersia logo

مسیر نوازندگی هنگ درام

نوازنده محبوب شما، هرکس که باشد راه سختی برای حرفه‌ای شدن پیموده است. به طور کلی هنگ درام برخلاف سازهای دیگر به دلیل جدیدتر بودن، دارای تعداد کمی نوازنده حرفه‌ای در دنیا هست. هنگ درام به نسبت سازهایی چون ویالون، گیتار یا پیانو و ... فضای خوبی برای دیده شدن و حرفه‌ای شدن دارد. پس سعی کنید هر چه زودتر سوار بر موج این ساز جادویی شوید و با یادگیری اصولی، مثل یک نوازنده حرفه‌ای ساز بزنید.

مسیر نوازندگی هنگدرام

هدف خودتون رو مشخص کنید

اگر به تازگی شروع به نوازندگی کرده‌اید و قصد دارید در نواختن این ساز حرفه‌ای شوید، اولین گام برنامه‌ریزی کوتاه مدت و بلند مدت برای موفقیت است. همیشه سعی کنید از آینده خودتان تصویر خوب و حرفه‌ای تجسم کنید و خودتان را در غالب یک نوازنده ببینید، روی باورهای خودتان کار کنید و برای موفقیت گام به گام خود تاریخ تعیین نمایید. تنها یک مسیر در ذهن خود داشته باشید. سبکی مورد علاقه‌ای که دوست دارید بنوازید را کاملاً برای خودتون مشخص کنید. موسیقی نوازندگانی که می‌توانند تأثیرگذار باشند را بیشتر گوش کنید. قبل از تمرین‌ها و یا اجاراهاتون، نوازندگان مورد علاقه‌تان را ببینید و به آن‌ها دقت کنید.

رابطه با استاد

هرچی بیشتر در یادگیری با انگیزه باشید، استاد هم با انگیزه‌تر خواهد بود و نکات بیشتری به شما خواهد داد. وقتی درس‌های بیشتری گرفتید، تمرینات بیشتری نیاز خواهد بود. به این علت که قصد دارید نوازنده حرفه‌ای هنگ درام بشید، این نکته را باید در نظر داشته باشید که همیشه کیفیت مهمتر از کمیت است. پس وقتی درس بیشتری فرا گرفتید، نباید سریع درس را تمام کنید و منتظر درس‌های بعدی باشید، بلکه باید درست و کامل و به دفعات درس‌ها را بنوازید.

تمرین و فقط تمرین رمز موفقیت

موسیقی هنر احساسات شما است. یادتان نرود که شما در راه حرفه‌ای شدن گام برداشته‌اید، پس سختی و مداومت را فراموش نکنید. اگر قصد دارید نوازنده حرفه‌ای شوید، حتما می‌بایست نوع و زمان تمرین کردن خود را تغییر دهید. می‌توانید تمرینات خود را در طول روز به ۳ قسمت یک ساعته تقسیم کنید و برای تمریناتتون برنامه‌ریزی داشته باشید. یعنی سه ساعت در روز تمرین منظم و با برنامه نمایید. البته این میزان لزوماً برای همه یکسان نیست. توانایی خود را بسنجید و در مدت زمان تمرین خود ارتباط خود را با دیگران کاملا قطع نمایید تا تمرکز خود را بر روی تمرین بگذارید.

 

از تمرینات خود ویدیو یا صدا برداری کنید

با ضبط کردن و گوش دادن به تمرینات و بداهه نوازی، متوجه خواهید شد که جملات یا بعضی اوقات تکنیک‌هایی را استفاده می‌کنید که منحصر به خود شماست. این روند مقایسه و مشخص کردن تفاوت شما با نوازنده‌ی دیگر را مشخص می‌کند. این اولین مسیر از حرفه‌ای شدن شما را نشان می‌دهد.

یادگیری موسیقی با گوش

بهترین نوازنده‌ها و موسیقی دانان دنیا، گوش بسیار دقیقی دارند. سریعترین راه برای فعال کردن گوش موسیقیایی و داشتن گوش قوی در موسیقی، نواختن آهنگ‌های مورد علاقه‌تان بدون نگاه به نت یا تبلچر آن قطعه است. یاد گرفتن قطعات در سطوح ابتدایی می‌تواند با نت یا تبلچر انجام شود اما برای یک نوازنده متوسط و بالاتر که هدفش پیدا کردن سبک خاص خودش است، نت آهنگها باعث می‌شود که شما در یک الگوی خاص گرفتار شوید. شاید شما تکنیک دیگری برای نواختن آهنگ داشته باشید ولی نکته این است که لزومی ندارد عیناً نت‌ها را تکرار کنید، سعی کنید در زمان اجرای آهنگ، قطعه را روان و راحت‌تر اجرا کنید.

درک محتوای سبک‌ها

در مورد سبک‌های نزدیک به سبک مورد علاقه‌تان بیشتر تحقیق کنید و سعی کنید موسیقی‌های نزدیک به سبکتان را بیشتر گوش دهید. شاید بتوانید تکنیک‌ها و ایده‌هایی از آن سبک‌ها وارد نوازندگی خود کنید. همیشه این را در نظر داشته باشید که تلفیق سبک‌ها کمک می‌کند تا صدای ساز و نوازندگی شما با بقیه متفاوت باشد. در کنار نوازندگیتان، سعی کنید سبک اساتید مختلف را درک نمایید. چه در ایران و چه در دنیا، آموزش‌های متفاوتی هست که هر استادی سبک خاص تدریس خود را دارد و اصلا با اساتید دیگر یکی نیست. پیشنهاد می‌کنیم برای سبک و روش آموزش پنرشیا به قسمت آموزشگاه در سایت ما مراجعه کنید تا بیشتر با روش‌های مختلف تدریس در پنرشیا آشنا شوید.

همیشه با احساس بنوازید

نوازندگی ریشه در احساسات شما دارد. پس سعی کنید همیشه با عشق و احساس ساز بزنید، نت‌ها را کاملاً احساس کنید و بخاطر داشته باشید موسیقی، هنر است؛ راه دیگری برای ارتباط با دیگران. اگر نمی‌توانید با قطعه‌ای ارتباط برقرار کنید، به آن گوش ندهید. شما ربات نیستید! برقراری ارتباط با موسیقی کاملا از روی احساسات است. برای نواختن یک قطعه نیازمند علاقه قلبی به آن موسیقی هستید. پس خودتان را عذاب ندهید. بسیاری از افراد این نکته را اصلا در نظر نمی‌گیرند. یادمان باشد که هرآنچه از دل برآید بر دل نشیند. نوازنده حرفه‌ای، نوازنده‌ای است که عاشقانه می‌نوازد و بی اختیار، نه از روی اجبار و بدون احساس.

تقلید بزرگترین اشتباه در نوازندگی

هیچ نوازنده حرفه‌ای و موسیقی‌دان در تاریخ را نیست که تقلیدی از نوازنده‌های مورد علاقه‌اش داشته باشد. سعی کنید به جای تقلید، از نوازندگان مورد علاقه‌تان الهام بگیرید که بتوانید بعضی از تکنیک‌ها و یا جملاتی که شبیه به کارهای اوست را در نوازندگی خود بگنجانید تا خاص‌تر باشید. هیچ دلیلی وجود ندارد که شنونده شما نسخه کپی از یک قطعه موسیقی را (آن هم شاید بسیار بی‌روح تر از خود قطعه) بشنود. متاسفانه در ساز هنگ درام به شدت این تقلیدها بالاست و همه سعی می‌کنند دو یا سه قطعه معروف را بنوازند. همیشه سعی کنید خودتان باشید و راه خودتان را پیدا کنید.

یادگیری تئوری موسیقی در کنار نوازندگی

سعی کنید تئوری موسیقی را خوب فرا بگیرید. یادگیری تئوری موسیقی به شما هم در تدریس و هم در نواختن قطعات دلخواهتان کمک موثری خواهد کرد. درست است که ساز هنگ درام سازی است که عموما ریتم نوازی است و بسیاری از آموزش‌ها بر اساس ریتم است. اما شما تئوری موسیقی را خوب یاد بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم به قسمت آموزشگاه در سایت ما مراجعه کنید تا بیشتر با روش تدریس در پنرشیا آشنا شوید.

اخلاق کاری

 شما به عنوان یک موسیقیدان حرفه‌ای نیازمند این می‌باشید که توانایی کار در تحت فشار را داشته باشید. این به معنی هست که شما باید استقامت زیادی برای این کار داشته باشید. باید انتقاد پذیر باشید و انتقادها را به نقاط قوت خود تبدیل کنید. نوازندگان حرفه‌ای باید راهی برای مقابله با شکست‌های گاه‌به‌گاه‌شان و استرسی که منتقدان به آن‌ها وارد می‌کنند، پیدا کنند.

استفاده از فرصت‌ها و موقعیت‌ها

سعی کنید بیشتر برای دیگران اجرا کنید. این کار باعث می‌شود ترستان در نوازندگی بریزد. اگر نگران اجرای نادرست هستید، هیچ مشکلی ندارد از دوستان و آشنایان خود شروع کنید. این کار اعتماد به نفس شما را بالا خواهد برد. هر چه تعداد اجراهای شما و مخاطبانی که کار شما را می‌شنوند بیشتر باشد به همان نسبت شهرت و سطح تجربه شما بالاتر می‌رود و در اجراهای بعدی استرس کمتری به شما وارد می‌شود .